Laatste berichtje uit het groene Zuid Laos - Reisverslag uit Champasak, Laos van Esther en Julia - WaarBenJij.nu Laatste berichtje uit het groene Zuid Laos - Reisverslag uit Champasak, Laos van Esther en Julia - WaarBenJij.nu

Laatste berichtje uit het groene Zuid Laos

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Esther en Julia

04 November 2016 | Laos, Champasak

Alweer het laatste berichtje uit het prachtige Laos.
Vorige week woensdagochtend zijn we met de nachtbus aangekomen in Zuid Laos: in Pakse.

Donderdag hebben we een tour geboekt naar een Bolavenplateau. Voor slechts 15 euro worden we de hele dag meegenomen in een minivan langs verschillende prachtige watervallen, koffie- en theeplantages, een 'weaving village' en een dorpje waar een stam woont. In totaal leggen we ongeveer 250 km af.
Ondertussen hebben we contact met een Nederlander (Sander) die samen met zijn Laotiaanse vrouw (Tanoi) op een eilandje woont in het zuiden van Laos. We boeken 1 nacht in de net gebouwde bungalow op Don Som. Op dit eiland zijn geen toeristen en wij zullen de eerste gasten zijn van Sander en Tanoi.

De volgende dag reizen we in een lokale tuk tuk naar de markt in Khinak. Iedereen kijkt ons raar aan, volgens mij is er nog nooit een toerist geweest die richting dit plaatsje is gegaan. Onderweg stoppen we een aantal keer en steeds worden er mensen (met heel veel bagage, voornamelijk groente en kruiden van de markt) bij in gestopt. Esther zit inmiddels al met de benen omhoog en ik zit klem tussen een zak met rode pepers. Dit worden hele lange 3 uurtjes...
Bij de markt in Khinak worden we meteen aangesproken door Tanoi en naar onze boot leidt. Na 10 minuten varen komen we aan bij het Riverside Don Som Guesthouse. We droppen onze bagage in de prachtige houten bungalow aan de rivier en krijgen een rondleiding op het terrein. Het is net een dierentuin met honden, katten, kippen, hanen, een geit en een buffel. Ze hebben wel een westerse toilet, maar het douchen gebeurt op de 'Laotiaanse manier', met een ton water en een schep. We hebben geluk, want er is een zogenaamde 'Basi' (een ceremonie), een bewoner van het eiland heeft een studiebeurs gekregen om in Thailand te gaan studeren. We mogen ook mee. Een hele bijzondere ervaring! Iedereen doet een bandje om de pols van de jongen als symbool om hem veel geluk te wensen. Daarnaast stopt iedereen er wat geld onder. Vervolgens wordt er eten voorbereid op de grond. Esther en ik laten dat maar even aan ons voorbij gaan..

De volgende dag gaat de wekker om 6 uur. We krijgen vandaag een kookles van Tanoi en haar zus, maar er moet eerst spullen ingekocht worden op de lokale markt. Alles ligt op de grond, inclusief (de nog levende) vissen en kikkers. We relaxen nog even voordat onze kookles begint om 12 uur. We maken in totaal:
- Sticky rice
- Tomaten dipsaus
- Larp met varkensvlees
- Papaya salade
- Laotiaanse omelet
Het smaakt heerlijk! Na het eten lopen we nog even door de rijstvelden en zien we hoe de rijst geoogst wordt. Daarna is het echt tijd om afscheid te nemen. Een erg bijzondere ervaring was het!

We reizen naar Don Det, ook één van de 4000 Islands. We huren daar voor €1 euro de hele dag een fiets en fietsen naar een ander eiland (Don Khon). Prachtige tocht, door de rijstvelden, langs een tempel. We stoppen bij 2 prachtige watervallen.

Onderweg naar Thailand stoppen we in Champasak. Een doods stadje 2 uur van de grens met Thailand. We bezoeken wel prachtige ruïnes uit de 11e eeuw en klimmen een stuk omhoog en hebben vervolgens een prachtig uitzicht! De laatste avond in Laos... We hebben ontzettend genoten! Op naar het volgende avontuur: Thailand!

• 05 November 2016 - 21:17

Ton:

Opnieuw een leuk reisverslag!

• 07 November 2016 - 15:24

Deterd Borne:

wat heb je toch een prachtige reis we vinden de kiekjes allemaal heel mooi je vader moeder kunnen de tijd haast niet uitzitten om weer samen te zijn we zijn zondag bij de andere oma geweest op de verjaardag het was gezellig verder wens ik jullie een fijne vakantie opa oma deterd