Van miljoenen scooters naar rijstvelden en bergen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Julia - WaarBenJij.nu Van miljoenen scooters naar rijstvelden en bergen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Julia - WaarBenJij.nu

Van miljoenen scooters naar rijstvelden en bergen

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Esther en Julia

07 December 2016 | Vietnam, Hanoi

Na wederom een prima vluchtje komen we aan in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Hier is het beduidend kouder (20 graden) dan in Bangkok (bijna 40 graden). We hebben gelukkig een vest mee. We nemen de lokale bus naar het centrum en vanuit daar lopen we naar ons hotel. De wandeltocht van slechts 5 minuten is een hele expeditie. Van alle kanten komen scooters, auto's en fietsen. De één met een hardere toeter dan de ander. We komen ogen en oren tekort. We komen levend aan in ons heerlijke hotel waar we hartelijk worden ontvangen en we een upgrade krijgen naar de familiekamer.

De volgende dag boeken we twee meerdaagse tours bij een Nederlander die een goed lopend reisbureautje heeft midden in Hanoi. Vervolgens verkennen we Hanoi te voet waar we de belangrijkste hoogtepunten bezoeken: het Hoan Kiem meer, de kathedraal (liepen we toevallig langs) en de indrukwekkende Hoa Lo gevangenis. De Fransen sloten er politieke gevangenen in op en die leefden er onder mensonwaardige omstandigheden. Later, tijdens de Vietnamoorlog, verbleven hier Amerikaanse krijgsgevangenen. Na dit indrukwekkende bezoek, laten we ons in een Betjak (een fiets met een bakje ervoor) terugfietsen.

De dag daarna begint onze 3 daagse tour naar Sapa. Onze bus is echt geweldig: super veel beenruimte en fijne stoelen. Na 6 uur komen we aan in het prachtige en koude Sapa ('s nachts zakt de temperatuur hier tot 5 graden). De bewoners van Sapa, de Hmong mensen zijn nog helemaal gekleed in traditionele kledendracht. We lopen naar ons hotel en krijgen een mega kamer met een adembenemend uitzicht over de bergen en de rijstvelden. We lopen wat door het schattige dorpje en drinken veel warme thee en chocolademelk (iets wat tijdens onze reis in Vietnam een terugkerend thema is). 's Avonds valt de stroom uit in de hele straat. We dineren bij romantisch kaarslicht en duiken vroeg ons bedje in om fit te zijn voor onze 2 daagse trekking.

De volgende ochtend zien we 2 bekende gezichten bij het ontbijt; Pascal en Myrthe, twee studiegenoten uit Nijmegen. Heel toevallig hebben zij precies dezelfde 2-daagse niet-toeristische tour geboekt. Onze gids 'Su' komt ons geheel in traditionele kledendracht ophalen. We lopen 4 uur door de prachtige bergen en rijstvelden en krijgen dan een heerlijke Vietnamese lunch bij iemand die bovenop een berg woont. Wij mogen helpen met het pellen van de knoflook en het doppen van de boontjes, waarna ze vervolgens worden gewassen met water uit een tuinslang. Het eten wordt allemaal gesneden op een plankje op de grond; als dit maar goed gaat. Het smaakt allemaal heerlijk en niemand wordt er ziek van (ook wel een belangrijk punt). Na de lunch dalen we af over gladde zandweggetjes richting het huis van onze gids. Daar zullen we de nacht doorbrengen. We helpen met koken en eten het samen met de lieve familie op. 's Avonds genieten we van een heerlijke voetenmassage, dat hebben we wel verdiend na de (zware) 12 kilometer.

De tweede dag staat er 17 kilometer op het programma. Deze weg is gelukkig beter begaanbaar. Van de rijstvelden gaan we over in bamboebossen, passeren we nog een waterval en het dorpje Cat Cat. We keren met dezelfde fijne avondbus terug richting Hanoi waar we nog een nachtje verblijven voordat onze 2 daagse tour naar Halong Bay begint, wederom samen met Pascal en Myrthe.