Aan alles komt een eind - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esther en Julia - WaarBenJij.nu Aan alles komt een eind - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esther en Julia - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een eind

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Esther en Julia

20 December 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Dit is alweer het laatste berichtje uit het prachtige Azië. Ik heb zojuist mijn lieve vriendin en beste reisgenoot die ik me maar kon wensen uitgezwaaid. Aan alles komt een eind helaas. Ik heb nog een mooi avontuur tegoed: Australie!!

Maar laat ik nog maar even eerst mijn reisverslag van Zuid Vietnam afmaken. Ik was gebleven bij het kustplaatsje Hoi An die vorige week nog helemaal is overstroomd. Inmiddels is het water bijna van de straten verdwenen. In het stadje rusten we vooral lekker uit en struinen we door de prachtige straatjes met honderden lampionnen boven ons hoofd. De tweede dag hebben we een kookcursus geboekt; nu hebben we in elk land leren koken en kunnen we thuis een totaal Aziatische maaltijd klaarmaken. Voordat we aan het werk worden gezet, gaan we een stukje varen in een Bamboo Basket (geen idee hoe ik dit moet omschrijven, dus jullie moeten de foto maar even bekijken). Onderweg maakt onze bootman allerlei sieraden van bamboobladeren en ik vang zelfs nog een kleine krab. Na de kookles laten we ons afzetten bij het strand; jaja de zon is eindelijk gaan schijnen na 1,5 week!! 's Avonds eten we voor de tweede keer heerlijke rijst en homemade cheesecake bij ons favoriete restaurant in Hoi An. Hierna gaan we naar het treinstation, want onze nachttrein vertrekt om 23 u richting Mui Ne. Een 14 uur durende treinreis in een kleine en heel erg koude cabine. 2 Vietnamezen liggen al te slapen. Om 8 uur 's ochtends worden we wakker van traditionele Vietnamese muziek. Na in totaal 14 uur afzien komen we aan in ons prachtige boutique hotelletje met zwembad. We rusten lekker uit aan het zwembad en eten 's avonds bij een pleintje met allemaal kraampjes met eten van bijna alle beroemde internationale keukens.
De volgende dag hebben we een jeeptour geboekt (lees nogmaals jeeptour!). We worden opgehaald in een jeep waar we met 9 man in worden gestopt. Na de eerste stop is de jeep ineens weg en staat er een minivan klaar. Dit is duidelijk niet wat we geboekt hebben! Na ruzie maken en wat dreigingen dat we naar het hotel worden gebracht, staat er toch ineens een jeep. De tour wordt weer vervolgd. We bezoeken de gele en rode zandduinen en een vissersdorpje. Een heel bijzonder gezicht zo'n woestijn in Azië.

Na 3 nachtjes vertrekken we naar Ho Chi Minh City / Saigon. Een miljoenenstad met 2x zoveel voertuigen als mensen en dit is ook meteen te merken. Oversteken is heus karwei. Als het stoplicht op groen springt, lijkt het net alsof het voor iedereen groen is. Tientallen scooters en auto's zigzaggen door elkaar; wonder boven wonder hebben we geen ongeluk gezien. In Saigon bezoeken we een erg indrukwekkend museum met foto's van de Vietnamoorlog.
Hierna bezoeken we de Chu Chi tunnels; het gangenstelsel wat gebruikt is door de Vietnamezen om de Amerikanen te slim af te zijn. We mogen zelfs 120 m door de smalle, lage en benauwde tunnel lopen. Tijdens de tour wordt veel verteld over de oorlog. Een indrukwekkende dag!

Daarna vertrekken we naar Can Tho om de volgende dag om 5 u 's ochtends te starten met een tour. We worden opgehaald door onze gids 'Julian'. We varen 7 uur op een bootje door de prachtige natuur van de Mekong Delta. Onderweg bezoeken we 2 floating markets waar mensen groenten en fruit verkopen vanaf de boot. We ontbijten met een typisch Vietnamese Beef Noodle Soup, een hele ervaring! Hierna bezoeken we een Snake Farm waar slangen gehouden worden om er tassen en portemonnees van te maken. Ik loop samen met de gids (Esther is maar even veilig buiten gebleven) door een smal paadje tussen de slangenkooien. Het zijn niet zomaar slangen, maar hele lange en dikke. Ik vind het nog wel vet totdat er ineens een slang boos wordt en zijn mond ver opent en iets spuugt naar een toerist. Dit is het moment dat het misschien beter is om eruit te gaan haha! We bezoeken een Noodle fabriek en keren dan weer met het bootje terug naar Can Tho en in de middag met de bus naar Saigon. Hier eindigt onze reis in Vietnam.

De dag erna vliegen we naar Bangkok om nog even 3 nachtjes te relaxen aan het zwembad. We sluiten ons avontuur af in de Cloud 47 Skybar op de 47ste verdieping met een adembenemend uitzicht over de skyline van Bangkok.

En dan is het vandaag tijd om mijn lieve vriendin en reismaatje uit te zwaaien op het vliegveld. Een gek moment nadat we 2,5 maand elkaar non-stop hebben gezien. Dankjewel lieve Es voor deze onvergetelijke ervaring! Ik ga je missen! :)

Australia and kangaroos, here we come!

• 20 December 2016 - 09:52

Ton:

Juul ,

Wederom weer een erg leuk verslag! Geniet van Downunder!

Ton