Het lichtjesfestival in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Esther en Julia - WaarBenJij.nu Het lichtjesfestival in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Esther en Julia - WaarBenJij.nu

Het lichtjesfestival in Chiang Mai

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Esther en Julia

23 November 2016 | Thailand, Chiang Mai

Op 12 november vliegen we van Krabi (in het zuiden van Thailand) naar Chiang Mai (in het noorden). We nemen de rode tuk tuk naar ons hostel. We hebben een dorm geboekt met 2 stapelbedden en een eigen badkamer. Erg basic, maar verder prima. We eten bij een erg goed aangeschreven en lekker (Westers) restaurant, maar helaas valt het bij mij totaal verkeerd. Het eten heeft helaas niet lang in mijn lichaam mogen verblijven. 13 november blijf ik de hele dag in bed om uit te zieken.
Op 14 november gaat het wel weer redelijk, in ieder geval goed genoeg om mee te gaan naar Chiang Mai Breakfast World. Wat een fantastische plek om te ontbijten! Van Dutch Apple Pancakes tot (stok)broodjes met kaas en salami en heerlijke muesli. Een goed begin van de dag! Om 12 uur worden we opgehaald voor de cooking class. We mogen zelf kiezen wat voor salade, soep, curry en fried gerecht we gaan maken. Ik kies voor springs rolls, yellow chicken soup, red curry en pad thai (een typisch Thais gerecht met noodles). Het smaakt allemaal heerlijk, al mijn moet buikje nog wel even wennen aan al het eten. We maken ook een bloemstuk met een kaarsje voor het festival om het water te bedanken.

's Avonds worden we afgezet bij de rivier waar het Loi Krathong festival (een lichtjesfestival) aan de gang is. Iedereen probeert met man en macht een lampion ergens vandaan te toveren. Vanwege het overlijden van de koning zijn de lampionnen dit jaar moeilijk te vinden. We zetten ons bloemstuk in de rivier en genieten van alle prachtige lampionnen die de lucht in gaan. Best een gevaarlijke onderneming, want regelmatig vatten deze lampionnen vlam of raken ze een boom en vallen ze weer naar beneden. Uiteindelijk vinden we een verkooppunt en laten we ook een lampion de lucht in. Prachtig gezicht!

De laatste dag in Chiang Mai bezoeken we een olifanten sanctuary. Hier verblijven olifanten die gered zijn van het olifantentoerisme (olifantrijden en olifantenshows) waar ze erg mishandeld worden voordat ze zo goed luisteren. We krijgen een prachtig Mahout-pakje aan (zodat de olifanten denken dat ze elke dag door dezelfde persoon worden verzorgd). We beginnen met het hakken van voedsel voor de olifanten: suikerriet, pompoen en bananen. Vervolgens mogen we dit voeren aan de 8 maanden oude 'Milo' (hij mag alleen nog bananen zonder schil), zijn moeder en oma. Daarna nemen we maisplanten mee voor een groepje met 3 andere olifanten. Na de heerlijke Thaise lunch hakken we nog wat suikerriet bij een lokale boerderij en lokken we de olifanten mee naar de rivier waar ze genieten van een heerlijk bad. Milo (de baby olifant) wil graag spelen met Vera, dus hij rent op Vera af. Hij lijkt klein, maar weegt toch zo'n 300 kg. De leuke dag zit er weer op en we keren terug naar Chiang Mai. De volgende dag nemen we het minibusje naar Pai; een rit van ongeveer 3 uur met 726 bochten.