Het avontuurlijke Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Esther en Julia - WaarBenJij.nu Het avontuurlijke Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Esther en Julia - WaarBenJij.nu

Het avontuurlijke Vang Vieng

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Esther en Julia

25 Oktober 2016 | Laos, Vangviang

Wat een helse rit van 6 uur was dat van Luang Prabang naar Vang Vieng. Dwars door de bergen inclusief gaten, hobbels en haarspeldbochten.
Na een uur rijden remt de minibus ineens met een noodgang. Er liggen allemaal stenen op de weg en de chauffeur moet uit de auto om de stenen aan de kant te leggen voordat we weer verder kunnen. Bij de eerste stop is iedereen lijkbleek, niemand ziet het meer zitten, veel mensen brengen even een bezoekje aan de toilet. Toch vervolgen we onze weg. Na vele uurtjes door de bochten (elke 100 m was er wel weer eentje) komen we aan. We survived! We laten ons in een tuk tuk naar het Boutique hotel brengen. Weer een upgrade naar de familiekamer, gaat goed deze vakantie!

We zijn doodmoe van de reis en duiken na een heerlijke Westerse maaltijd in ons bedje, even bijslapen..

De tweede dag in Vang Vieng stond een tripje naar the Blue Lagoon en de Phou Kam grot op het programma. We wilden eerst als echte Hollanders daar naartoe fietsen, maar we horen al snel dat het meer dan een uur fietsen is en zien ons dat niet doen in de brandende zon. Een tuk tuk is toch iets comfortabeler. We bezoeken de Phou Kam cave, prachtig (zie foto). Wel erg 'slippery' en erg donker, maar gelukkig schijnen een stel Chinezen ons een beetje bij met hun zaklamp (en wij maar denken dat een zaklamp niet nodig was). Na het geklauter nemen we een duik in het prachtige, ietswat toeristische Blue Lagoon (zie foto). 'S Avonds duiken Esther en ik de kroeg in. We worden door iedereen gewezen op de Sakura Bar: het staat helemaal vol met Aziaten en backpackers. Na een cocktail lopen we weer terug naar ons guesthouse, morgen staat een actieve tour op het programma en die begint (helaas) redelijk vroeg.

Gisteren hebben we voor ongeveer €10 een tour geboekt die van 9 tot 15 u duurt (wij snappen nog steeds niet dat het uit kan, maar goed). We ontmoeten eerst onze mede-tourgenoten: 6 Thaise inwoners (allemaal in het zwart vanwege het overlijden van de koning, die zullen het vast warm gaan krijgen..), 2 Koreanen en 2 Duitsers. De tuk tuk driver heeft de vaart er goed in. We worden afgezet bij een rivier. We lopen door prachtige rijstvelden (zie foto) naar onze eerste activiteit van vandaag: tuben in the cave. We krijgen allemaal een band en een zaklamp op de kop en gaan vervolgens vasthoudend aan een touw de grot in. Dit is niet geschikt voor mensen met claustrofobie! Een hele vette ervaring! Na het tuben krijgen we een BBQ-lunch en worden we met de tuktuk verderop de rivier gedropt. We gaan kayakken op de Nam Song Rivier. Na ongeveer een uur kayakken langs de prachtige bergen en omgeving van Vang Vieng stoppen we bij een bar. We drinken wat en stappen weer in de kayak. Onze gids is inmiddels al straalbezopen van al dat bier. We keren met een grote glimlach op ons gezicht terug naar het hotel voor een opfrisbeurt, wat een vette dag!
We sluiten de avond af bij de Sakura bar en boeken voor morgen een minibus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.